Slik når du målene dine

by

Jeg har alltid elsket målsetning, og det er kun 1 grunn til det. Jeg vil bestemme hvordan mitt liv skal være. Jeg vil ikke flyte med strømmen og ta ting som det kommer, tvert i mot ser jeg på hva jeg virkelig ønsker ut av livet mitt og så gå for det. Da får jeg et liv jeg har valgt og som jeg tar ansvar for.

Det krever litt tankearbeid, men planlegging er nok noe av grunnen til at jeg ofte når de målene jeg har satt meg. Oppskriften er enkel og kanskje funker den for deg også.

  1. Jeg finner ut hva jeg vil, og hvorfor.
  2. Setter noen få, viktige, mål.
  3. Bryter ned målene i delmål.
  4. Prioriterer.
  5. Belønner meg selv.

Det høres enklet ut, og det er det. Det betyr ikke at det er lett, så la meg vise deg hvordan jeg tenker. Det er nemlig et par essensielle ting i måten jeg jobber på.

  1. Å vite hvor du skal er halve veien.

Først og fremt må jeg vite nøyaktig hva jeg vil. Det er ikke alltid så lett å se, så flere ganger i året, og spesielt på slutten av desember og begynnelsen av januar, setter jeg meg derfor ned og går grundig gjennom hva jeg ønsker meg for det nye året. Det kan gjerne begynne med en brainstorming hvor jeg bare skriver ned en haug ville idéer på hva som kunne vært morsomt. Det kan være reiser jeg har lyst å ta, ting jeg vil oppleve, noe nytt jeg vil lære eller personer jeg ønsker å møte.

Like ofte er det ting som tar meg videre på den veien jeg allerede er på. Jeg spør meg selv – Hva funka i året som gikk, hva oppnådde jeg? Hva skal jeg fortsette med og hva bør jeg slutte med?

Det kan være jeg ser at jeg må skifte retning fra fjoråret. Ting utenfor min kontroll kan ha skjedd, eller jeg oppdaget kanskje at det jeg ønsket meg i fjor ikke var det jeg ville likevel. Dette tar jeg ikke det som noe nederlag, vi har alle lov til å skifte mening.

Når jeg har alle tanker, ønsker, drømmer ned på papir, ser jeg på de som skiller seg ut. De som virkelig gjør meg gira, de som får meg til å tenke at – Om jeg får til dette … da jævlar!

Det essensielle blir da ikke nødvendigvis målene i seg selv, men hva de får meg til å føle. Blir jeg gira av målene? Gir de meg energi? Tar de meg fremover på det livet jeg ønsker å leve, eller ikke? Får det meg til å sprette opp av senga om morgenen, eller bruker jeg hele uka på å lengte etter helg?

Som en hjelp til å skrive ned målene dine kan du laste ned mitt gratis arbeidsskjema:

Et par eksempler.

Om jeg ønsker å gå ned noen kilo, spør jeg: Hvorfor skal jeg slanke meg? Er det for å få en bedre helse? For å kunne gjøre ting jeg ikke gjør nå eller er det hva jeg tror andre synes om meg? Ikke alt dette er like viktig.

Vil jeg starte for meg selv kan det være lurt å spørre: Hvorfor vil jeg ha eget firma? Er det får å få mer frihet? Er det å ta hobbyen til et nytt nivå? Eller er jeg lei av jobben jeg er i? Vet jeg hva det vil si å drive eget?

Grav dypt og finn de underliggende grunnene til at du vil ha en endring, først da finner du de målene som faktisk er viktige for deg. De som får deg til å sprette opp av senga.

Med andre ord, sett mål som gjør deg motivert, ikke andre. Om andres forventninger bestemmer en del av målene dine, kommer de mest sannsynlig ikke til å gjøre deg motivert. Mitt råd er – dropp dem!

2. Skriv det ned.

Når jeg så har bestemt meg for hva jeg ønsker meg av det nye året, og hvorfor, setter jeg opp en liste. Fra avisen Ledernytt leser jeg at under 10% av nordmenn skriver ned målene sine, mens over 90% tror det er lurt. Det sier seg selv at mange har en jobb å gjøre. Om du er en av dem som setter deg mål for det nye året men ikke skriver dem ned er sjansen stor for at du aldri når dem.

Et nedskrevet mål uten noen konkret plan kan ha en verdi i seg selv, men man kan speede opp prosessen om man også vet hvordan man skal nå målene. Jeg lager derfor en liste som både viser hva jeg ønsker å oppnå og hvordan.

3. Mål og delmål.

Slik kan det se ut.

Mål for 2017

Mål 1

Mål 2

Mål 3

Etc.

Hvorfor er det viktig for meg å nå disse målene?

Fordi 1

Fordi 2

Etc.

Hvordan skal jeg nå disse målene?

Mål 1

– Delmål 1

– – Action 1

– – Action 2

– – Action 3

 

– Delmål 2

– – Action 1

Etc.

Jo mer du bryter målene dine ned i små step og overkommelige delmål, jo lettere blir det å nå dem.

Det kan virke enkelt, og det er det. Det betyr derimot ikke at å nå målene er lett. Det kan være vanskelig å nå tøffe mål og her kommer prioriteringer inn i bildet.

4. Prioriteringer og belønninger.

En del av min målsetningsstrategi er derfor også alltid å se på hva jeg er villig til å forsake for å nå målene. Er jeg ikke villig til å kutte ned på utemiddager med venner, når jeg kanskje ikke målet om å legge ut på ’once-in-a-lifetime’ reisen. På den annen side, kanskje jeg kan finne alternativer. Jobber jeg x antall timer overtid, har jeg både råd til utemiddag samt at jeg kan spare. Det gjelder å finne løsninger som gjør at du ikke gir opp målene halvveis. Da jeg jobbet i Kongsberg Gruppen sto jeg opp to timer før jeg skulle pendle til Horten, hver dag. Det blir det manus av.

5. Belønning.

Dette er vi ofte ikke så flinke til, men husk at belønning er en måte å fortelle hodet ditt at det nytter å jobbe for ting.

Ja, jeg elsker målsetninger, men viktigst av alt er at jeg følger det jeg har satt opp. Selvfølgelig skjer det ting innimellom som gjør at jeg må skifte kurs, eller ikke når mine mål. Ting endrer seg, jeg endrer meg. Det kan hende jeg må ta ett skritt tilbake, men det er ikke noe nederlag, bare en justering.

Vi er snart halvveis i året. Jeg utfordrer deg derfor til å bruke noen timer i kveld på å se på nettopp målene du drømte om 1 januar. Er du på vei?

 

riktig målsetting

 

 

Kanske du også liker