La oss snakke om Hashtags

by

Det er to ting jeg får mye spørsmål om. Det ene er hvordan får jeg masse følgere, det andre er hvilke hashtags skal jeg bruke.

Så la oss ta det siste. Hashtagg er en fantastisk måte å få nye personer interessert i det du poster, og det er en super måte å organisere innhold.

  1. Bruk tid på å finne de taggene som passer i din nisje. Har du en skobutikk bruker du selvfølgelig andre tagger enn om du er frisør. Dette vet du best selv, men prøv å tenke litt utenfor det mest intuitive. Som lokal bedrift kan du også bruke tagger fra nærmiljøet selv om de ikke beskriver din bransje. Gjør research!
  2. Lag deg så grupper med hashtags. Ha 5-6 grupper med ca 12-18 hashtags i hver. (Du har lov til å bruke 30 pr post så gjør gjerne det av og til, men det kan fort bli mye jobb å ha 6 grupper med 30 hashtags.)
    Hver gruppe skal inneholde en mix av hashtags med mange følgere ( 1-2 millioner), medium (200 – 600k) og liten (15- 80k) Det viktige er at hashtaggene er innenfor din nisje, og aktive. Små hashtagger (15k og oppover) som er aktive (dvs. mange har nettopp begynt å bruke taggene) er gull verdt.
    Bruk tid på å prøve å finne de som passer nettopp ditt marked.
  3. Planlegg innleggene dine i verktøy som Planoly eller Preview og legg inn tekst og hashtagg slik at du sprer taggene utover i uka. Da unngår du å spamme en tagg (slik du gjør om du bare kopierer det du posta dagen før,) og prøver deg frem med hvilke som fungerer.
  4. Bruk innsikt for å se hvilke poster som er favoritter. Det gir ikke noe fasitsvar på hvilken hashtagg som gjør det best, men det kan gi en indikasjon på hva som peker seg ut.Etter 3-4 måneder gjør du den samme operasjonen en gang til. Du finner nye hashtags, organiserer de i grupper og sprer dem utover i uka.

Kanske du også liker