Hvorfor bør du bruke Instagram shop?

Hva er Instagram shopping og hvorfor bør du bruke det? Dette er artikkelen for deg som vil lære mer.


Instagram har i lang tid vært en utrolig verdsatt og en av de aller viktigste markedsføringskanalene for nettbutikker og bedrifter. Du har kanskje lagt merke til at du nå kan handle produkter fra dine favorittmerker direkte i Instagram-appen.

Noen bedriftsprofiler har egen shoppingside på profilen sin slik at brukere kan handle direkte i appen. Dette er en utrolig flott funksjon som lar bedrifter selge produkter i appen, uten å måtte sende besøkende over til nettsiden sin (hvert klikk øker sjansen for at vi faller fra.)

50 prosent følger bedrifter

Spesielt flott er dette når du tenker på at over 500 millioner bruker instagram daglig og mer enn halvparten av disse følger minst en bedrift.

Med et stadig økende fokus på netthandel og nye gunstige shopping-funksjoner på Instagram er det et vinn eller forsvinn spill for bedrifter som ønsker å overleve i en økende digitalisert verden. 

Så hvorfor du bør bruke Instagram shop på din bedriftsprofil? Les mer for å lære hvordan du kan utnytte Instagram shop.

Hva er instagram shop?

Instagram shop lar deg altså integrere produkter direkte i bedriftsprofilen din. På den måten kan du markedsføre produkter gjennom egen og andre brukeres innlegg og stories samt i explore fanen. ved å linke til produktene dine, vil brukere som trykker på linken bli sendt til din butikkfane på bedriftsprofilen din. 

Har har du noen eksempler på vellykkede bedrifter som har utnyttet denne funksjonen svært godt:

Tagge produkter i bildet ditt

Når du legger ut innlegg på profilen din er det vanlig at de inneholder eller promoterer produkter du tilbyr. En god måte å bruke shopping-funksjonen er da å tagge produktene i bildet. Dette gjøres på omtrent akkurat samme måte som med personer, bare at den vil poppe opp en lite handlepose nederst i hjørnet, fremfor det kjente profil-ikonet for personer. Du kan også tagge produkter i stories.

Når du har kommet til butikkfanen i butikken vil du få opp en produktkatalog med den mest essensielle informasjonen om produktet somNavn på produktet

– Et bilde av produktet
– En kort produktbeskrivelse
– Prisen
– Relaterte produkter

Hvorfor ta i bruk Instagram shop?

Som tidligere nevnt har Instagram blitt en av de aller viktigste stedene å markedsføre bedriften og dens produkter.

Flere bedrifter har opplevd en voldsom boost i inntekt i sammenheng med opprettelsen av Instagram shop. Shari Lott, CEO av barneklesmerket  Spearmint Love sa de opplevde en “25 prosent økning i trafikk og en 8 prosent økning i inntekt som følge av Instagram shopping”. 
Det er åpenbart at Instagram shop er et av de aller viktigste markedsføringsverktøyene for bedrifter på nett, og kan gi en ekstremt god effekt.

Gratis: 100 idéer til live video

Gjør shopping enklere for forbrukerne

Internettet er fullt av spennende tilbud og morsomt innhold. Det er derfor skyhøy konkurranse om å få og ikke minste beholde forbrukernes oppmerksomhet. Grunnet dette er det utrolig vanskelig å få folk til å flytte fokuset sitt over på akkurat ditt innhold. Når du først har fått en brukers oppmerksomhet er det uhyrlig viktig at du holder på den så lenge som mulig. Å skulle be noen gå vekk fra det de holder på med og deretter inn på din nettside for å handle har en høy barriere, så hvordan motvirker man dette?

Jo, Ikke prøv å ta forbrukeren til din bedrift, men la din bedrift komme til forbrukeren. 

Instagram shop gjør kjøps prosessen lettere for forbrukeren. Ved å tilby all informasjonen

om produktet direkte i Instagram slipper man å gå over til hver enkelt nettside for å finne ut mer om produktet. Barrieren for å se nærmere på produkter er derfor mye lavere, og bedrifter og nettbutikker går ikke glipp av den samme mengden som før. Du få all informasjon du trenger om produktet helt opp til punktet der du har bestemt deg for å kjøpe det.  

Når man er klar for å kjøpe kan man ved et enkelt trykk komme direkte til betalingen på nettstedet ditt. Dersom man har bestemt seg for å kjøpe produktet kan ma nokså lagre det til senere gjennom etikett-ikonet. 

Step-by-step: Hvordan legge Instagram shop til Instagram kontoen din.

Promoter produkter direkte

Som sagt flere ganger er Instagram et så utrolig viktig markedsføringsmiddel for bedrifter og nettbutikker. Til tross for flotte funksjoner bedriftene kan ta nytte av har de begrenset antall lenker i profilbeskrivelsen også kalt “bio”, til kun en link. Kort sagt vil det si at du kun kan ha en link i profilen din, og dette gjør det vanskelig å promotere nettsider. Du kan selvfølgelig tagge profiler og brukere, men ikke nettsteder.

Dette gjør det utrolig vanskelig å ha en god CTA (Call To Action). Hvis du ønsker å sende noen til en nettside må den først og fremst ligge i bioen din, og du må i CTAen henvise dit. Det er utrolig tungvint og lite hensiktsmessig. For å promotere enkeltprodukter via nettside, vil det si at du må oppdatere linken i profilen din hver gang du skal legge ut ett innlegg og dermed henvise dit i innlegget. Videre betyr det også at tidligere innlegg vil miste stor verdi. 

Så hvordan løser du dette problemet?

Som du kanskje har forstått er svaret Instagram shop. Ved å sette opp shopping i profilen din kan du sende flere profiler ditt, samtidig som du slipper maset med lenker i profilen. Du kan legge til produkttagger i innlegg, stories og gjennom andre brukeres innhold. Samtidig er det deilig for de besøkende å slippe et konstant press på å gå hit og trykke dit. Du kan nå få alt på ett sted.

Vis innholdet til de som er på utkikk i explorefanen

Når et produkt blir tagget i et innlegg blir det automatisk tatt med i den nye shoppingfanen i utforsk. Ved å riktig optimalisering og stort engasjement kan du få ulike produkter til å vises høyere i shopping delen av explore-fanen.

Denne fanen er tilpasset hver enkelt bruker vil man få opp produkter man mest sannsynlig liker. Å få eksponert innholdet sitt til riktig målgruppe er åpenbart utrolig viktig. Basert på interesser, aktivitet og engasjementet ditt vil Instagram vise deg de mest aktuelle og interessante produktene for deg. 

Ikke bare får du eksponert produktene dine til riktig målgruppe, men også til brukere som faktisk er på utkikk. Kjøpsintensjonen er på denne fanen mye høyere enn ellers på plattformen, og å få innholdet ditt eksponert her vil gå en lang vei. 

Kort sagt, de ønsker å bruke penger. Disse brukerne har aktivt gått til denne siden og gjør det man kan kalle en type digital vindusshopping. De er på utkikk etter ting de ønsker seg og ikke ønsker deg, og her kan det skje både planlagte og spontane kjøp. Å ha oppmerksomheten til noen i kjøpsmodus vil gi en utolig mye større kjøpssannsynlighet enn ellers på instagram, og om de ikke kjøper kan de alltid legge til produkter i ønskelisten sin. 

Jeg kan derfor ikke få understreket hvor viktig det er å vite om og ta i bruk denne muligheten om du har fysiske produkter, og håper du lærte noe om instagram shop.

Dette er en av de aller viktigste tiltakene innen markedsføring på nettet, og er absolutt verdt å sette seg inn i. 

Har du ikke sett mitt Gratis webinar om hvordan du skiller deg ut på Sosiale Medier bør du sjekke det her