Hvordan selge på Instagram Stories

Å skulle begynne å selge på en helt ny plattform kan være nervepirrende for mange. Du er usikker på om du får solgt noe eller om innlegget er kult og spennende nok.

Instagram Stories er ikke noe unntak. Heldigvis har jeg samlet sammen noen tips til hvordan man best selger og markedsfører seg på Instagram Stories. 

Her får du mine 8 beste tips til hvordan du best kan selge gjennom Instagram Stories.

Tips nummer 1. Bygg opp spenningen før lansering

Instagram Stories er en utrolig flott måte å selge dine nyeste produkter før lansering. Ved å legge ut små og korte videoer eller bilder av kommende produkter kan du “tease” følgerne dine til interesse for lanseringen. På den måten vil følgerene dine glede seg til lansering og følge med på bedriften i større grad når de har noe å se frem til. Nedtelling, oppdateringer, konkurranser og giveaways er flotte metoder du kan utnytte for å bygge opp spenningen ytterligere. 

Gratis: 100 idéer til Live video

Tips nummer 2. Bruk “Swipe Up”

“Swipe Up” funksjonen i Stories er en flott måte å drive trafikk fra Instagram og over til nettsiden din uten å måtte forlate appen. Ved å legge til en nettside i Storyen kan følgerne dine enkelt sveipe opp fra bunnen av skjermen for å komme til nettsiden du ønsker å linke til. Spørsmålet her er da hvordan får du folk til å sveipe?

Jo, den beste måte å få følgeren dine til å sveipe er gjennom tekst eller visuelle tegn som viser til “Swipe Up”. Ved å lokke med gode ord, grafikk eller gifs, kan du enkelt få seerne over til ønsket nettsted.

Tips nummer 3. Lag “Behind The Scenes” materiale til produktene

Ved å dele fremgangs- eller produksjonsmetoden gir du mottaker et mer personlig og intimt forhold til historien bak produktet. La følgerene dine se hvordan ting er laget og hvorfor de er laget sånn. Dette kan du gjøre på design, navn, utstyr, materialer, produksjonssted, ta oss med på innkjøp osv. Det er egentlig bare fantasien som setter grensene, og jo mer fascinerende historien er desto sterkere bånd knytter du til den potensielle kjøperen.

Disse bildene eller klippene trenger ikke være lange med utdypende informasjon, men korte og gjerne litt morsomme historier. Kanskje er dette også noe du er stolt av kan promotere produktet ditt med?

Les også: 11 Instagram trender for 2021

Tips nummer 4. Bruk harde fakta

Dersom du har en bedriftsprofil er du mest sannsynlig kjent med innsikt-funksjonen på Instagram. Den lar deg se statistikk og fakta om innlegg og annen aktivitet på profilen din. Så hvordan bruker man bruke innsikt på Stories?

Ved å trykke på hamburger-menyen øverst i høyre hjørne på profilen din, kan du navigere deg frem til innsikt. Der kan du blant annet se hvor mange som har sett, delt, lagret og sveipet på din story. Ved å følge med på dette kan du se hvilke typer som går bra og hvilke som går dårlig.

Tips nummer 5. Bruk DM

Dersom du ikke har mulighet til bruke “Swipe Up” kan du bruke DM (direct message).

Ved å be følgerne dine sende deg en DM, kan du enkelt gi dem linken der. Dette er selvfølgelig noe mer tungvint, så bruk “Swipe up” om du kan. På en annen side får du en mye mer personlig tilnærming i DMs. Her vet følgerne dine at du snakker direkte til dem, og du kan her sende rabattkoder og liknende tilbud. Her kan du også få mer info om kunden ved å stille gode spørsmål og dermed komme nærmere til hva han/hun egentlig har behov for.

Tips nummer 6. Svar på ofte stilte spørsmål

De aller fleste bedrifter har en egen side med ofte stilte spørsmål. Dette sparer kundeservice for en rekke tid og krefter. Dette trenger ikke kun være en kjedelig og bortgjemt side på nettsiden din, men kan promotere produktene på Instagram i samme slengen. 

Uansett hva du selger er det alltid noen som har spørsmål til produktet. Enten det er om selve produktet eller hvordan man bruker det. Ved å legge ut flotte bilder av det du selger kombinert med spørsmål og svar over får du både vist frem dine produkter samt informert på en morsom og visuell måte. 

Du kan også bruke spørsmål og svar direkte i storyen. Da lar du følgerne dine stille spørsmål direkte i Instagram, som du kan svare på med verbalt eller visuelt innhold. Dette kommer både du og følgeren dine til å sette pris på.

Ett tips er å legge de som Story highlights så ser vi det med en gang vi kommer inn på profilen din.

Tips nummer 7. Skap en følelse av hastverk og eksklusivitet

Du lurer kanskje på hva jeg mener med hastverk og eksklusivitet, men prinsippet er veldig enkelt. Du oppdaterer kunden på hvor mange produkter som er igjen på lager, hvor lang tid det er igjen av et tilbud eller hvor mange plasser du har igjen på kurset.

Det finnes en rekke ulike metoder å gjøre dette på. Du kan bruke Instagrams egen nedtellingsfunksjon, du kan oppdatere gjennom grafisk design, eller med verbalt innhold.

Uansett hvilken vei du velger å gå skaper du en følelse av hastverk ved at følgerne føler tid går ut eller at noe snart er over. Videre skaper dette en følge effekt, nemlig eksklusiviteten. Det at det kun er så så mange igjen på lager betyr at produktet er populært og at det er ettertraktet å få tak i. Alt dette er med på å bygge opp under salg av produkter og tjenester i bedriften, og det handler i bunn og grunn kun om hva du klarer å gjøre det til.

Tips nummer 8.  Bruk Instagram Shop

Dette er kanskje det mest åpenbare, men også det beste tipset. Hvis ikke du har lest min artikkel om hvordan du bør bruke Instagram shop i bedriften din anbefaler jeg at du gjør det. Der forklarer jeg både viktigheten av Instagram shop og hvordan du best kan utnytte funksjonen. 

Uansett, tilbake til Stories. Gjennom Instagram Shop kan du tagge produkter som promoteres i storyen, og linke til den digitale produktkatalogen i Instagram. Da kan kunder raskt og enkelt se all informasjon om produktet uten å forlate plattformen. Dette er en fantastisk mulighet til å generere salg direkte fra Instagram.

Takk for at du leste!

Det var mine 8 beste tips til deg om hvordan du kan selge gjennom Instagram Stories. Jeg håper du lærte noe nytt idag, og dersom du har flere spørsmål om Instagram kan du sjekke ut mine andre artikler. De gir videre innføringer i Instagrams funksjoner for deg som driver bedrift, og hvordan du kan ta de i bruk.

Er du interessert i å lære mer om hvordan din bedrift kan bruke Instagram til å få flere kunder sjekk kurset Få kunder med Instagram.