Du har sikkert fått med deg at Instagram i løpet av det siste året har kopiert Tik Tok funksjonaliteten inn i sin egen versjon kalt Reels. Kort sagt lar den deg lage korte videoklipp med lyd og effekter til. Den korte tiden gjør at man må være effektiv og rett på sak. Dessverre er dette lettere sagt enn gjort. Så hvorfor bruke denne funksjonen?
Ettersom Reels har blitt utrolig populært prioriteres den av algoritmen på Instagram og dette vil være gunstig både med tanke på dine egne Reels, men også innlegg, like som følgere. Dersom du ønsker å komme i gang med Reels, men ikke er helt sikker på hva du skal legge ut så får du hjelpen her. Jeg har satt sammen en liste over 5 tips for å få et massivt engasjement på Instagram Reels.
Hvordan bruke Reels for bedrifter?
Tips nummer 1. Bruk trender fra Tik Tok.
Tik Tok tok verden med storm i løpet av 2019-2020, og det er utrolig nyttig å kunne konvertere innhold over til Reels. Ettersom det allerede ligger utrolig mye populære trender på Tik Tok er det ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt. Fantasi er ofte bra, men å bruke noe som allerede fungerer gir deg en større garanti for suksess. Videre vil dette også være kjent for mange brukere fra før og de er trolig mer sannsynlig til å se hele videoen. Bare husk at nå truer Instagram med å blokkere videoer som har TikTok merket på seg så ikke del videoen fra Tik Tok, men last den opp som ‘native content’ på Instagram.
Tips 2. Vær konsistent
Å legge ut innhold jevnlig vil ikke bare gjøre det mer attraktivt å følge deg, men du har også en større base av videoer som kan deles og få oppmerksomhet. En stor profil med mange videoer og følgere har en større sannsynlighet for å treffe algoritmen og derfra går ting bare oppover. Her kan det være viktig å holde orden over innleggene dine i en timeplan. Slik kan du både planlegge når du vil legge ut ting, og hva du vil legge ut.
Tips 3. Lag manus
Ikke alle er like komfortable foran kamera, og for å unngå hmmm, eeeehh, og diverse andre lyder når du glemmer hva du skal si kan det være lurt å ha skrevet manus. Det sparer deg for mye tid og frustrasjon. Når du har blitt mer komfortabel foran kamera kan du alltid improvisere mer og mer. Dette tipset gjelder selvsagt ikke alle og må tas med måte. En ren avlesning vil virke falsk og kjedelig. Og er du god på sparket så bare kjør på.
Ønsker du deg flere kunder? Klikk her
Tips 4. Bruk 4:5 dimensjonen
Dette er en nybegynnerfeil jeg ser hele tiden. Utrolig flott og spennende innhold blir ødelagt av en formatet og mister ufattelig mye kvalitet. For å passe på å passe på at disse passer kan du bruke en lite hack jeg kom opp med. Ved å lagre videoen og laste den opp som en normal video lar deg se 4:5 formatet slik videoen din vil se ut. Der ser du om tekst eller noe annet viktig i videoen er kuttet. Du tenker kanskje at dette er rart ettersom selve Reels formatet er hele skjermen, men realiteten er at de aller fleste ser Reels i feeden sin som 4:5.
Tips 5. Bruk thumbnails
Jada, jeg vet hva du tenker, “click bait”. Dette er et ja/nei svar. Ved å ha en interessant bilde som cover vil det drive større mengder folk til å klikke på og se videoen din enn dersom de kun ser et kjedelig bilde uten mening. “Click bait” aspektet ved denne strategien er å lokke publikum inn med noe som er så spennende at de bare må klikke, derav klikke agn. Her er det utrolig viktig å ikke overgjøre det. Det skal ha noe med innlegget ditt å gjøre. Ellers vil seerne føle seg lurt og assosiere deg med noe negativt. Når det er sagt er det lov å være litt kreativ og lur for å skape interesse. Denne balansen finner man fort, og gjør videoene dine mye mer interessante for alle som kommer over de.
For å bestemme dette bildet til videoen går du til opplastning alternativene til Reels videoen din og trykker på “Cover” nederst på videoen din. Her kan du velge et bilde fra selve videoen eller et helt eget. Disse bildene kan du lage i en rekke apper og deretter laste opp fra kamerarullen din.
Oppsummering
Dette var 5 kjappe tips for å sikre et stort engasjement på Instagram Reels. Prøv deg frem, finn din ‘greie’, vær kreativ, og viktigst av alt – ha det gøy. Når du koser deg med Instagram skinner det gjennom. Brandet ditt blir med autentisk og følgerne dine mer lojale.
Dersom du vil lære mer om hvordan man lykkes på Instagram bør du sjekk ut kurset mitt ‘Få kunder med Instagram. Her får du guiden som hjelper firmaet ditt å nå ut på Instagram.
Uansett så håper jeg du kan bruke noe av det du lært i din neste Reels video. Gleder meg til å se din neste Reels video. Masse lykke til!