Hvor skal forfattere legge fokus?

Share

Det kan virke nesten uoverkommelig å nå alt man skal gjøre på sosiale media samtidig med å være forfatter (og kanskje full jobb i tillegg.) Da er det viktig å bestemme seg for hvor du skal ha fokus.

  1. Ha en plan

Om det er skriving eller markedsføring jobber jeg alltid etter 90-dagers planer. Målene for disse dagene er selvfølgelig brutt ned fra målene jeg har for hele året, og blir igjen brutt ned i ukesmål og dagsmål.
Jeg er overbevist om at om du setter klare mål, vet hvorfor du vil ha dem og bryter det ned i 90 og 30 dagers mål er det nesten umulig å ikke lykkes.

  1. Vær en do’er.

Det hjelper ikke å legge planer om de ikke blir fulgt. Skriv det i kalenderen og ha en person du skal ’rapportere’ til om du har vanskelig for å disiplinere deg (men, hey du er forfatter, du får ting gjort.)

Om du ikke gjør noe annen markedsføring, så gjør denne ene tingen:

  1. Send email til følgerne dine.

Ikke bare bør du fokusere på å bygge email listen din, men ta vare på den også. Vær personlig, fortell noe som er interessant, gi verdi!

Dette funker nå:

  1. Facebook live.

Det finnes ikke noe som kan måle seg med Facebook live for å nå ut folk. Det sitter kanskje like langt inne for deg som det gjorde for meg å gå live, men jeg lover at det er verdt det.

  1. Gjør det som funker for deg.

Jeg (og andre) kan ha mange gode tips om hva du kan gjøre for du skal få flere engasjerte følgere, men det viktigste er at du finner din egen vei. Det er ofte litt prøving og feiling som skal til så jo fortere du kommer igang, jo bedre er det.

Share

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *