Markedsføringstips til deg som er forfatter
Min dårlige date
For en stund siden var jeg på en date med en smellvakker italiensk mann. Etter at han hadde snakket om seg selv i to timer hadde jeg fått nok. Caféen stengte heldigvis og jeg kunne si ’nice to meet you,’ og stikke. Sånne mennesker treffer vi på innimellom, og på...
Få pressedekning på boka di
Dette er en smakebit på et av tipsene du får når du registerer deg på listen til min. Det handler om å få pressedekning på boka du kanskje har brukt årevis på å skrive, og etter mange år som frilans skribent vet jeg at dette ikke akkurat er så vanskelig som de...
Hva skal til for at kunden plukker opp boka di?
Når en av verdens mestselgende forfattere James Patterson snakker om bokomslag, sammenligner han det med sin tid i reklamebransjen. Han forteller at den gangen sto han ofte, som direktør i firmaet, på et møterom med mange andre. Han holdt en kremkake i hendene. Kaken...
3 verktøy jeg ikke klarer meg uten
Når det gjelder å lage bilder til Instagram, annonser til Facebook eller lekre pdf’er og annet materiale er det kommet mange geniale verktøyene de siste årene. Det gjør at mye av det jeg poster på sosiale media går unna i en fei. Lage bilder med tekst. Lenge brukte...
Er du helt sikker på at nyhetsbrevet ditt kommer frem?
Ok, så du samler epost adresser. Det er bra. Men er du sikker på at de som har skrevet seg på lista faktisk får emailene? Først, la meg fortelle deg om noe som skjedde med to av mine klienter som ikke er forfattere. Den ene er kunstner, den andre tilbyr online kurs....
Hvor skal forfattere legge fokus?
Det kan virke nesten uoverkommelig å nå alt man skal gjøre på sosiale media samtidig med å være forfatter (og kanskje full jobb i tillegg.) Da er det viktig å bestemme seg for hvor du skal ha fokus. Ha en plan Om det er skriving eller markedsføring jobber jeg alltid...
Hvorfor weird er bra.
Føler du deg noen ganger som en enhjørning blant en flokk villhester? Du ligner til forveksling de andre, men noe er likevel helt annerledes.Kanskje måten du uttrykker deg på er annerledes, bildene dine på Sosiale Media litt crazy eller kanskje er du bare den...
Gå ned den røde løperen
’Om meg’ er som regel den mest besøkte siden på web-siten din. Bruk derfor ekstra god tid på den. Melissa Cassera er screenwriter i Hollywood, og i tillegg en mester på å hjelpe andre til å synes i media. Hun sammenligner ’Om meg’ siden med å gå ned den røde løperen....
Er du en sutrepung?
Du er et brand. En merkevare. Enten du liker det teller ikke så er hvordan du fremstår som forfatter summen av alt du gjør offentlig. Da snakker jeg om sosiale media, intervjuer, bilder og selvfølgelig boken din. Når leseren har så vanvittige mange forfattere å velge...
4 forfattersider som gjør jobben
En forfatters nettside behøver ikke være så pen. Selv synes jeg at den bør fremstå som proff, men det er heller ikke alltid nødvendig. Den bør være personlig og passe ditt image, men det viktigste er at den gjør jobben med å selge deg og bøkene dine....
Podcast for forfattere – her er mine favoritter
Podcast har ikke tatt av like mye i Norge som f.eks USA, noe som er synd. Det er jo absolutt den letteste veien å tilegne seg ny kunnskap.Selv går jeg nesten aldri ut av døra uten å ha et program på øret, og hører hundrevis av episoder i løpet av året. Programmene du...
Hva er opt-in og hvorfor angår det meg?
En opt-in eller en gulrot er en måte å samle email adresser aktivt via din nettside. Grunnen til at du skal samle adresser er enkel – for å eie følgerne dine selv. Facebook, Instagram og Google endrer stadig algoritmen sin og gjør oss veldig sårbare for deres...
Må forfattere ha website?
Må forfattere ha website? hører jeg ofte. Det korte svaret er: – Ja, vil du synes på nett bør du ha en website. Navnet bør være forfatternavn eller navnet på boken/serien din og ha endelsen .no eller .com (ikke gratisblogg eid av andre.)Bruker du forfatternavnet...