Markedsføringstips til deg som er forfatter

Få pressedekning på boka di

Få pressedekning på boka di

Dette er en smakebit på et av tipsene du får når du registerer deg på listen til min. Det handler om å få pressedekning på boka du kanskje har brukt årevis på å skrive, og etter mange år som frilans skribent vet jeg at dette ikke akkurat er så vanskelig som de...

Les Mer
Hva skal til for at kunden plukker opp boka di?

Hva skal til for at kunden plukker opp boka di?

Når en av verdens mestselgende forfattere James Patterson snakker om bokomslag, sammenligner han det med sin tid i reklamebransjen. Han forteller at den gangen sto han ofte, som direktør i firmaet, på et møterom med mange andre. Han holdt en kremkake i hendene. Kaken...

Les Mer
Hvorfor weird er bra.

Hvorfor weird er bra.

Føler du deg noen ganger som en enhjørning blant en flokk villhester? Du ligner til forveksling de andre, men noe er likevel helt annerledes.Kanskje måten du uttrykker deg på er annerledes, bildene dine på Sosiale Media litt crazy eller kanskje er du bare den...

Les Mer
Gå ned den røde løperen

Gå ned den røde løperen

’Om meg’ er som regel den mest besøkte siden på web-siten din. Bruk derfor ekstra god tid på den. Melissa Cassera er screenwriter i Hollywood, og i tillegg en mester på å hjelpe andre til å synes i media. Hun sammenligner ’Om meg’ siden med å gå ned den røde løperen....

Les Mer
Er du en sutrepung?

Er du en sutrepung?

Du er et brand. En merkevare. Enten du liker det teller ikke så er hvordan du fremstår som forfatter summen av alt du gjør offentlig. Da snakker jeg om sosiale media, intervjuer, bilder og selvfølgelig boken din. Når leseren har så vanvittige mange forfattere å velge...

Les Mer
4 forfattersider som gjør jobben

4 forfattersider som gjør jobben

En forfatters nettside behøver ikke være så pen. Selv synes jeg at den bør fremstå som proff, men det er heller ikke alltid nødvendig. Den bør være personlig og passe ditt image, men det viktigste er at den gjør jobben med å selge deg og bøkene dine....

Les Mer
Podcast for forfattere – her er mine favoritter

Podcast for forfattere – her er mine favoritter

Podcast har ikke tatt av like mye i Norge som f.eks USA, noe som er synd. Det er jo absolutt den letteste veien å tilegne seg ny kunnskap.Selv går jeg nesten aldri ut av døra uten å ha et program på øret, og hører hundrevis av episoder i løpet av året. Programmene du...

Les Mer
Hva er opt-in og hvorfor angår det meg?

Hva er opt-in og hvorfor angår det meg?

En opt-in eller en gulrot er en måte å samle email adresser aktivt via din nettside. Grunnen til at du skal samle adresser er enkel – for å eie følgerne dine selv. Facebook, Instagram og Google endrer stadig algoritmen sin og gjør oss veldig sårbare for deres...

Les Mer
Må forfattere ha website?

Må forfattere ha website?

Må forfattere ha website? hører jeg ofte. Det korte svaret er: – Ja, vil du synes på nett bør du ha en website. Navnet bør være forfatternavn eller navnet på boken/serien din og ha endelsen .no eller .com (ikke gratisblogg eid av andre.)Bruker du forfatternavnet...

Les Mer