Dette er en smakebit på et av tipsene du får når du registerer deg på listen til min.
Det handler om å få pressedekning på boka du kanskje har brukt årevis på å skrive, og etter mange år som frilans skribent vet jeg at dette ikke akkurat er så vanskelig som de fleste tror. Det handler om å klekke ut en god historie.
1.Kjenn din målgruppe
Hvem er din målgruppe, og hvor er de? Leser de KK? Dagbladet? Aftenposten? Klassekampen? Hva er de opptatt av? Bli kjent med hvem leseren din er, og hvor han eller hun er. Dette bør legge føringer på hvilke medier du satser på. Og: ikke glem de mindre avisene, som lokal- og gratisaviser. De leses av mange flere enn du tror, og kanskje er det akkurat der din målgruppe er.
2.Finn din journalist – og selg eksklusivt
Vurder sterkt om du bør selge boken eksklusivt til én avis og til én journalist. Journalister er alltid på jakt etter historier som er eksklusive, og de er ikke fan av tips og saker som sendes rundt til alle. Å velge ut en avis, som vil få selve scoopet før de andre, kan derfor være lurt. Så kan du heller følge opp med en generell pressemelding til de andre.
3.Vinkle, vinkle, vinkle
Tenk på mediet du vil nå – hva er de opptatt av? Er det en lokalavis, så ønsker de en lokal vinkling. Tilpass deg, finn den vinklingen som kan gjøre din avis interessert og selg inn boken din deretter. Leser målgruppen din lokalavisen Drammens Tidende, så vinkle saken din med det i bakhodet. Eksempelvis: ”Drammenser lanserer fantasybok på Union”. En lokal sak som vil være midt i blinken for avisen.
4.Selg deg selv
Ofte er det faktisk slik at du som forfatter selger bedre enn boka. Portrettintervjuer med en personlig kobling mellom bokas tema og personen, eller en motsetning, er ofte av stor interesse for media. Med motsetning mener jeg for eksempel ”ung dame gir ut bok der hovedpersonen er en gammel mann”. Det kan trigge nysgjerrigheten hos pressen, og skape mange spennende sitater og titler.
Resten av listen på 10 knallgode tips til å få pressedekning får du etter et par dager når du registrer deg på Palladinomedia.no


