Er du en sutrepung?

Share

Du er et brand. En merkevare.

Enten du liker det teller ikke så er hvordan du fremstår som forfatter summen av alt du gjør offentlig. Da snakker jeg om sosiale media, intervjuer, bilder og selvfølgelig boken din.

Når leseren har så vanvittige mange forfattere å velge mellom, blir selvfølgelig det kritiske spørsmålet – Hvorfor velge deg?

Å tenke på seg selv som en merkevare kan være skremmende. Må jeg begynne å oppføre meg på en spesiell måte nå da, tenker du kanskje.

Ja og nei. Det kommer selvfølgelig an på hva du ønsker, men i Norge tror jeg vi stort sett går for å være troverdige. De mest suksessfulle personlige merkevarene er jo de som ikke ligger langt fra sannheten. Vi digger både Tom Egeland og Jo Nesbø fordi de er autentiske, vi liker Siri Pettersen fordi hun er folkelig, raus og kul i tillegg til at hun har skrevet en god triologi. Vi dras mot folk som byr på seg selv, er morsomme og ekte.

Som en motsats holder vi oss unna folk vi oppfatter som sutrepunger. Lesere gidder ikke kjøpe bøkene til noen de har en negativ oppfattelse av. Jo av og til kjøper vi disse bøkene, men da er det noe annet, ofte spennende, som har trigget kjøpet. Du kommer helt sikkert på flere eksempler;)

Men stort sett av kjøper folk av dem de liker. Og mer viktig om du ikke er kjent enda – folk legger merke til folk som har ett eller annet de liker, en spenning, eller en interessant vinkling de dras mot. En forfatter coach sa akkurat at folk kjøper av dem de Kjenner, Liker og Stoler på.

La oss se på Tom Egeland? Hva er det første du tenker på når det gjelder ham?

– Er det at han har mye kunnskap om bibelhistorie?
– Spenningsromanene han skriver?
– En likandes fyr med en hund som heter Teddy?
– Hans engasjement i forfatterforeningen?
– Humoristisk aktivitet på Facebook?
– Hans rause delinger og gratulasjoner når andre gjør det bra?

Alt dette er med på å definere brandet Tom Egeland. Det kan godt hente han ikke tenker så mye gjennom det til daglig, og vi tenker ikke så mye gjennom det heller, men det er fordi brandet hans er autentisk. Tom Egeland er sitt brand og viker ikke mye fra det.

Over til deg.

Det er ikke mye poeng å promotere et brand som ikke er gjennomtenkt, så det første du må definere er hvordan du vil fremstå, først og fremst på nettsiden din.

  1. Hvilke bilder bruker du av deg selv?
    Er de profesjonelle? Hva sier de om deg?
    Om du ikke fikk med deg dette innleggetpå NRK.no så handler det litt om fotografers tanker rundt en forfatters portrettfoto.
  2. Hvordan fremstår nettsiden din?
    Er den rotete eller tydelig? Er det lett å forstå at du er forfatter, eller fremstår du som blogger? (Det er ikke nødvendigvis negativt, men det er viktig å vite hva du vil fokusere på.) Her er eksempel på gode forfatter nettsider.
  3. Har du en klar mal på blogginnleggene? Har du oppdatert bloggen i det siste? Hva skriver du om?
  4. Går det klart frem av nettsiden hva boken din handler om?
  5. Er emailadressen din samme navn som domenet?
  6. Hva sier din ’Om meg’ side?
  7. Har du tag-line, logo?
  8. Hvilke fonter bruker du? Hva sier de om deg?

Alt dette gjøres for å skape en følelse hos den som besøker nettsiden. Det skal definere nisje, tiltrekke de som er interessert i det du har å tilby og skyve de som ikke er interessert vekk.

Om du kan vekke positive følelser hos leseren i kraft av deg selv, ligger du allerede et hestehode foran!

Still deg så følgende spørsmål:

  1. Hvilke følelser ønsker jeg at de som besøker nettsiden min skal oppleve?
  2. Hva føles riktig for meg?
  3. Samsvarer mine ønsker med den siden jeg har nå, eller må jeg bruke andre bilder/logo/farger?
  4. Hva får mest oppmerksomhet på siden? Er det sterke nok virkemiddler?
  5. Hva gjør andre forfattere i din nisje? Hvordan kan du være annerledes?
  6. Treffer du kjerneleser i hjertet med siden din? Om nei, hva må endres?

Også Facebook siden din bærer tydelig preg av hvem du er så tenk i gjennom hvordan du vil oppfattes. Ditt image er nemlig ikke hvordan du vil bli oppfattet, men hvordan andre oppfatter deg.

Mål:

Jeg elsker målsetting, og jobber med det kontinuerlig gjennom hele året. Det viktigste når det gjelder forfatterbranding er selvfølgelig at det skal hjelpe deg å nå målet ditt.
Brandet skal hjelpe deg å nå de leserne som kan være interessert i å kjøpe din bok.
Så enkelt er det.

I tillegg skal du som merkevare være med på å holde kontakten med eksisterende lesere.

Jeg digger enkle skjema/jukselapper jeg kan bruke, og har derfor laget en pdf du du kan bruke til å skape ditt forfatterbrand. Den finner du her.

Bruk så skjemaet til å skape din brand story.

Share

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *