Endelig er Instagram Guides rullet ut til alle, men hva er det, og hvordan bedrifter nyttiggjøre seg av Guides for å gi enda mer verdi på en enkel måte?
Instagram er mestere på å introdusere nye måter du kan dele innhold på, og Guides ble egentlig opprettet i mai 2020 som en ressursbase rundt mentalhelse grunnet COVID-19-pandemien.
Instagram beskriver Guides som “en måte å oppdage anbefalinger, tips og annet innhold fra folk du følger, offentlige personer, organisasjoner og utgivere på Instagram.” I tillegg til å kunne gruppere og samle ditt eget Instagram-innhold, gir Guides deg også mulighet til å hente innhold fra andre kontoer.
Et allsidig format som kan brukes til å dele inspirasjoner, fortelle historier og gi råd eller veiledning.
Alt gjøres i individuelle album. Dette gjør det enkelt for følgerne dine å raskt finne og se disse innleggene, i stedet for å bla gjennom alt innholdet ditt.
Hvordan oppretter du Guides?
For å lage din første guide, trykk på plussikonet øverst til høyre på profilsiden din og velg “Guide”. Herfra kan du velge mellom 3 forskjellige Guideformater
Ønsker du deg flere kunder? Klikk her
Hva betyr kategoriene?
Steder: Anbefal steder du har vært (perfekt for reisebloggere og turistinformasjon)
Produkter: Anbefal favorittproduktene dine (perfekt for butikker og ehandel)
Innlegg: Anbefal innlegg du har opprettet eller lagret (perfekte for alle som vil gruppere innhold)
Velger du Steder må plassen allerede finnes på Instagram. MERK: her kan du bare ha 5 innlegg per Guide.
Velger du Produkter må du velge fra en tilgjengelig butikk. Du kan søke etter en butikk eller velge fra din egen.
Velger du Innlegg kan du bruke hvilket som helst av feed-innleggene (dvs ikke historier, men gjerne IGTV- eller Reels-innlegg). Du kan også velge innlegg du har lagret fra andre. Det betyr at du kan dele andres innlegg i guiden din, men igjen, bare hvis du først har lagret dem (ved hjelp av bokmerkeikonet). MERK: Du er begrenset til 30 innlegg per Guide.
Og dette er det fantastiske med Guides. Du kan samle ANDRES innlegg, og legge til dine egne kommentarer. For eksempel kan jeg samle mine 5 favorittrestauranter på Bali, via innlegg fra restaurantene og legge mine egne kommentarer, f.eks mine favorittretter.
Hvor finner du andres Instagram guides?
For å få tilgang til en Instagram-guide, besøk en skapers profilside og velg det nye Veiledning-ikonet fra feed-fanen:

Enkle måter bedrifter kan bruke guides:
🏚 Butikker kan lage kategorier rundt merker og legge til innlegg fra kjendiser/influencere/ merkevareambassadører rundt merkene, anbefalinger, bruksområder, gavetips og andre tips og råd som kan være nyttige. Det kan være innhold du vet at kunden din vil synes er nyttig, men som du kanskje ikke kan produsere selv. En brudesalong kan feks lagre en lokal blomsterbutikk og dele innlegg med favoritt brudebuketter.
💃 Influencere og merkevareambassadører kan lage lister over anbefalte produkter.
🧩 Coacher kan lage guider med innhold de ikke selv er ekspert på. For eksempel kunne jeg laget en guide om SEO, noe jeg mener er nyttig for mine følgere, men ikke produserer innhold rundt selv.
🏋️♂️ Som PT kan du gruppere trening for bestemte deler av kroppen (Mage, kondis, utetrening osv.)
🛁 Interiørkontoer kan lage en samling av DIY
📚 Bokhandlere kan lage sine favoritter basert på sjanger eller ansatt og dele innlegg fra Bookstagrammers og forfattere.
Helt til slutt
Husk å gi Guiden din en overskrift, slik at vi vet hva den handler om.
En Guide kan lett deles i stories ved å klikke på papirflyet øverst i høyre hjørne.