En forfatters nettside behøver ikke være så pen. Selv synes jeg at den bør fremstå som proff, men det er heller ikke alltid nødvendig. Den bør være personlig og passe ditt image, men det viktigste er at den gjør jobben med å selge deg og bøkene dine.
I dette blogginnlegget skrev jeg om hvorfor du bør ha nettside, og i dag har jeg kikket gjennom noen eksempler på hvordan gode nettsider kan se ut.

Siden til Gillian Flynn speiler coveret til den siste boka og drar besøkende inn med stripene som leder mot midten. Vi skjønner lett hva siden handler om, og hvor vi finner all nødvendig informasjon. Linkene til hvor boken kan kjøpes ligger midt på førstesiden (jeg blir stadig overrasket over hvor mange forfattersider som gjør det nærmest umulig å finne ut hvor boken kan kjøpes.)
Jeg ville hatt noe annet å lokke deg til å legge igjen epostadresse med enn et nyhetsbrev, men Flynn har kanskje så mange følgere at hun ikke synes det er nødvendig. Eller kanskje hun har et knakende godt nyhetsbrev.
Scroller du nedover finner du alle bøkene hennes og i tillegg er bildet av forfatteren noe av det første vi ser.
Ofte er et bilde av forfatteren på førstesiden flott, men ikke alltid nødvendig, f.eks om du skriver til barn og ungdom. Et eksempel på det er siden til Sigrid Olsen som skriver om Trippelgjengen. Dette er en nydelig nettside som viser hele omslaget på den vakre boken. Det er lett å skjønne at det handler om en barnebok, og lett å finne informasjon du måtte ønske. Du kan til og med laste ned de to første kapitlene gratis for å få en idé om boken er noe for ditt barn. Slik sanker Sigrid emailadresser hun kan bruke til å gi den som er interessert i boken enda mer av verdi.

Det beste med Peter James sin nettside er at han drar oss rett inn i sin Youtube kanal. Her viser han på en humoristisk måte at han er en meget kunnskapsrik mann i tillegg til å fortelle om hvorfor han er så glad i dyr. Humor, informasjon, bøker. Vi føler at vi blir litt kjent med Peter gjennom siden hans og det er nettopp poenget. Det blir personlig og han knytter bånd til leseren. Selve nettsiden har et litt CSI preg som passer ypperlig til den type bøker han skriver.

Cassandra Clare har et STORT markedsføringsbudsjett. Hun gir også leserne ALT. Her finner du kapitler fra bøkene, videoer, diskusjonsguider, apper, runer fra bøkene, kort sagt alt du kan ønske deg om du er hekta på Shadowhunters eller en av de andre seriene i hennes univers. Hun sparer ikke på noe, og leserne elsker henne for det.
Jeg tror at noe av det smarteste vi kan gjøre som forfattere er å tenke på leseren. Hva vil han ha av tilleggsinformasjon? Hva er han interessert i? Hvordan kan jeg gi henne enda mer av det hun digger?
Cassandra Clare hadde ikke behøvd å gjøre alt dette ekstra, hun har allerede millioner av lesere, men gjør det likevel. Hun vet nemlig hvor viktig det er å holde på fans.
Nå har jeg lyst til å utfordre deg, – hva er 1 ting du kan gjøre for å gi leseren ekstra verdi på hjemmesiden din?

