Må forfattere ha website?

Må forfattere ha website? hører jeg ofte.

Det korte svaret er: – Ja, vil du synes på nett bør du ha en website. Navnet bør være forfatternavn eller navnet på boken/serien din og ha endelsen .no eller .com (ikke gratisblogg eid av andre.)
Bruker du forfatternavnet ditt står du friere til å skrive bøker i andre serier, sjangere senere, men jeg ser at mange forfattere velger en bokserie som navn på web-site.

Tenk på websiten som hjemmet ditt på nett. Det er her du drar leseren inn til blogg, info om deg og bøkene dine, noveller eller annen skriving. Kanskje har du fått publisitet du ønsker å fortelle om, da er det fint å legge det på en presse side. På Facebook forsvinner det i feeden etter kort tid.

Jeg anbefaler deg å google bildesøk ’author web-sites’ for å kikke på lay-out og finne noe som passer for deg, din kjerneleser og sjanger, men tenk at din web-site skal inneholde følgende:

Om meg

Kontakt

Blogg

Bøker

Presse (Både presse du har fått og pressekit)

Opt –in (Det du skal gi leseren gratis mot email adresse)

Link til hvor bøkene kan kjøpes

Om meg:
Skriv levende i første person. (Hei, jeg heter Maria, jeg … ) Husk at kjerneleser skal ’connecte’ med deg, bli interessert i deg som person og føle at hun/han blir litt kjent med deg. Her skal kortversjonen av ’din historie’ komme frem.

Kontakt:
Kontaktskjema hvor lesere kan sende en personlig email til deg. Knyttes opp til Aweber, Mailchimp eller et annet emailsystem.

Blogg:
Bloggen bør ligge i menyen på websiten din og ikke på en egen gratisblogg.

Bøker:
Kort beskrivelse og bilde så snart du har av coveret samt hvor bøkene kan kjøpes. VIKTIG: Link til e-handelsside eller sted hvor boken kan bestilles.

Presse:
Link til presse online og små bilder/link til pdf. Husk at pdf må være så stor i pixel at den faktisk er leselig, men ikke så stor i filstørrelse at den tar en evighet å laste ned på telefon. Be avis eller magasin i å lagre filen i minst mulig fil som fortsatt er leselig på alle media.

Pressekit (dette går jeg gjennom i en-til-en coaching med meg)

Opt-in:
En opt-in er noe du kan gi kjerneleser gratis i bytte mot emailadressen din. Tenk gjennom hva det kan være.
Har du en ebok i samme sjanger som boken du skal selge kan det være en super ting å gi bort gratis. Et par kapitler fra boken. Tegninger og illustrasjoner fra boken? Eller andre til som tiltrekker din ideelle leser/kjerneleser.

Link til hvor bøkene kan kjøpes:
Vi vil jo selge bøker ikke sant? Og er leseren først inne på web-siten din er hun/han mest sannsynlig interessert. Ha derfor link til hvor bøkene kan kjøpes på nett, eller sett opp din egen butikkløsning, det er ikke så vanskelig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *