Hvordan kan norske bedrifter bruke Instagram?

Instagram er en gavepakke for bedrifter. Spenstig utsagn. Spesielt når den vanlig tilnærmingen til appen har vært et konstant jag etter flest mulig følgere uten at dette har ledet til mye.

Med få ressurser, og kanskje verken interesse eller kunnskap om hvordan det bør gjøres er det ikke rart at mange kvier seg for å legge tid og penger i appen. Norske firmaer vet de bør være på Instagram, men forsvinnende få gjør det godt.

Problemet til mange norske (og de aller fleste utenlandske) firmaer er at de ikke greier å skape interessante kontoer vi har lyst til å følge. De distanserer seg fra følgerne, og skaper ikke innhold som engasjerer. Da vil Instagram aldri kunne bli en lønnsom markedsføringskanal.

Noen klarer seg imidlertid fint. Mote, fitness og skjønnhetsbransjen greier ofte å tiltrekke seg relevante følgere, ofte ved hjelp av influensere. Men hvordan kan resten av bedriftsmarkedet benytte appen? Det er egentlig ikke så vanskelig. På Instagram er vi opptatt av 3 ting.

Vi vil: Underholdes, Inspireres eller Lære noe.

Når bedrifter begynner å tenke på hva følgerne skal få i stedet for å jage etter enda flere endrer alt seg.

Her er noen forslag:

  • Begynn å se på Instagram som en mulighet til å gi allerede eksisterende kunder enda mer verdi.
  • Lag stories med FAQ.
  • Vis firmaets ekspertise i innlegg.
  • Del raust av Tips/Triks.
  • Bruk gode bilder.
  • Alt det eksisterende kunder lurer på kan bli et Instagram innlegg.

Tiltrekk deg nye følgere ved å vise hva firmaet står for.

  • Hva vi får mer av når vi følger deg?
  • Hva vi får mer av når vi kommer til butikk, nettside eller kontor?
  • Dagligdags historier.
  • Posisjonere deg i markedet ved å vise relevant innhold.
  • Kundehistorier og Tilbakemeldinger.

Ta Trine Rønnevig fra Kunstkolonialen i Lillesand. Etter 1 uke med strategisk jobbing med Instagram mangedoblet hun salget på lørdager. Dette har holdt seg stabilt i månedene etterpå. Kundeporteføljen er doblet i forhold til både 2017 og 2018. Besøkende kommer fra andre byer på Sørlandet fordi de har sett henne på Instagram.

Flaks?

Nei. Trine vet hva kjernekunden vil ha, og gir dem det. Hva hun gjør ser du på @kunstkolonialen

Det handler om å gjøre hverdagen litt enklere for den som følger. Litt mer inspirerende. Litt hyggeligere. Da vil følgerne komme og kanskje vil de til og med stikke innom bedriften din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *