Hva er opt-in og hvorfor angår det meg?

En opt-in eller en gulrot er en måte å samle email adresser aktivt via din nettside. Grunnen til at du skal samle adresser er enkel – for å eie følgerne dine selv.

Facebook, Instagram og Google endrer stadig algoritmen sin og gjør oss veldig sårbare for deres endringer. Å sitte på følgerne dine sine emailadresser gir deg derfor vanvittige fordeler og mulighet til bygge et langsiktig forhold hvor du gir kontinuerlig verdi.

Men, du vil ikke samle hvilke som helst folk på lista di. Du vil BARE ha de som er potensielle lesere av boka di.

Slik gjør du det step by step:

  1. Først må du vite hvem du henvender deg til. Din kjerneleser. Hvem er din muse? Hva er hun/han opptatt av? Hva er deres utfordringer? Mer om det her.
  2. Basert på svarene dine må du gi denne personen noe gratis. Det må være så bra at hun eller han er villig til å gi deg emailadressen sin.
    I USA/UK begynner det å bli vanlig å gi bort første bok i en serie. Det kan være vanskelig i Norge om du tilhører et forlag, men du kan gi bilder, backstories, noveller, 2 første kapitler av boka di eller noe annet du vet din kjerneleser vil ha.
  3. Legg opt-in godt synlig på nettsiden din.
  4. Koble denne opp mot Aweber eller Mailchimp.
  5. Sett opp automatiske emailer som gir enda mer verdi.
    IKKE prøv å selge med en gang. Dette handler om å bygge et langsiktig forhold. Derfor kan du heller ikke bare samle adresser en gang, og så, et år etterpå sende link til boka. Du bør holde kontinuerlig kontakt og gi verdi, verdi, verdi.

Holder det ikke å be folk signere opp på Nyhetsbrev, tenker du kanskje. Om du har et vanvittigbra nyhetsbrev som gir deg hundrevis av nye på lista hver måned så ja, fortsett med det som virker. Om ikke er det kanskje på tide å tenke nytt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *