I 2020 kom Instagram ut med en helt ny funksjon kalt Reels. Funksjonen lar deg opprette 15 sekunders videosnutter med lyd eller musikk til.

Reels er inspirert av TikTok som igjen egentlig bare er en rebranded versjon av tidligere applikasjoner som Vine og Musical.ly.

Så det store spørsmålet er hvordan du kan bruke denne funksjonen til å markedsføre bedriften din?

6 punkter

Jeg har i dette innlegget laget en liste på 6 punkter på hvordan du kan bruke Reels til å øke eksponering, aktivitet og inntekter fra bedriftsprofilen din på Instagram.

1. Instagrams tutorials

Instagram har på sine nettsider laget en kort innføring i hvordan man bruker Reels, og de ulike funksjonene og mulighetene som tilbys. Dette kan være lurt for å skape en grunnleggende forståelse for mulighetene der. De går blant annet gjennom:

– Hvordan det fungerer
– Forskjellene på en privat vs offentlig konto
– Hvordan du ser på Reels
– Hvordan man lager Reels

Denne grunnleggende kunnskapen vil gi deg et solid utgangspunkt for å markedsføre bedriften din profesjonelt og effektivt.

2. Dele tips og triks

Å lage et storyboard med tips og triks er svært populært på både Reels og Tik Tok. Dette kan være ting som er relatert til bedriften din eller produkter/varer du selger. Ikke bare promoterer du bedriften din, men kan også vise frem ulike produkter gjennom videoen. Ettersom Reels videoene er korte må du være kjapp og rett på sak. Tips og triks er en enkelt format som ikke trenger mye kontekst eller fancy effekter for å gi mye informasjon.

3. Gjør noen tester før du publiserer

Dette sier kanskje seg selv, men det kan være lurt å gjøre noen ulike tester og “takes” før du bestemmer deg for det endelige resultatet. Dette vil gi deg muligheten til å se hva du synes og hva som burde forbedres til neste gang. Du kan også spørre andre om tilbakemeldinger på innholdet og få konstruktiv feedback, som du kan forbedre videoen. Ettersom du enkelt kan slette og prøve på nytt er det mye prøving og feiling.

Du kan også teste de ulike funksjonene Reels tilbyr. Dette kan være musikk, skrift/fonter og ulike filter. Det er uendelige muligheter til å skape kreativt innhold og det er egentlig bare fantasien som setter grensene.

Tips: Dersom du sjekker litt rundt på Reels finner du fort ut hva som er populært og kan ta med deg ideer og implementere i ditt eget innhold.

Ønsker du deg flere kunder? Klikk her

4. Bruk trendende innlegg

Hvis du har sett litt rundt på Reels videoer eller Tik Tok appen legger du raskt merke til at det er trender som kommer og går. Dette er helt naturlig og det er ofte “challenges”, danser eller parodier som sprer seg, og folk blir inspirert til å lage egne versjoner av trenden. Uansett hva det skulle være er det gjerne etterligninger eller egen versjoner av en original og populær Reels. Dette kan du benytte deg av ved å lage videoer som følger disse trendene. Følgerne dine ser da at du henger med og følger med på dagsaktuelle saker.

Du kan også også oppfordre til nye egne utfordringer. På den måten kan du få følgerne dine til å engasjere seg med bedriften din på en helt annen måte. Konkurranser er enda en måte å skape engasjement rundt bedriften. Dette er ingenting nytt i markedsføring. Ved å starte en konkurranse spiller du på konkurranseinstinktet til brukerne, og kan gi ut rabatter eller andre ting de ønsker å vinne som premie.

5. Bruk det som reklame

De korte 15 sekundene på Reels gjør at barrieren for å se en hel video er relativt lav i forhold til veldig mye annet. Ved å legge ut promoterende små snutter for bedriften sørger du for en høy andel seere som ser hele videoen, og faktisk får med seg budskapet. Korte videoer er også mer sannsynlig å bli delt med andre.

Måten du reklamerer deg på kan være utrolig variert. Du kan lage informative videoer som “visste du at”, “DIY” eller “ofte stilte spørsmål”. Du kan også lage morsomme sketcher eller promoteringer av produkter. Uansett hva du velger må det være noe kreativt og morsomt eller interessant. Hvis ikke det er noe mottaker interesserer seg for eller opplever at stikker litt ut vil det ikke ha særlig effekt.

6. Bruk kjente Reels kontoer

Hvis du leste min artikkel om 11 Instagram trender for 2021 fikk du kanskje med deg at det er vanlig å benytte seg av Influencere eller ambassadører for merkevaren din. Det du gjør er å benytte deg av allerede kjente kontoer på Instagram og får de til å promotere og fremme bedriften eller produktene dine. 

Her er det allikevel viktig å tenke på noen få ting før du velger hvem som skal promotere bedriften. Det er først og fremst viktig å velge en med riktig antall følgere og innhold. En influencer som spammer feeden sin med innlegg og har en haug med døde følgere vil kanskje gi en dårlig eksponering. Ditt promoterte innlegg blir mest sannsynlig druknet i andre nyere innhold, og følgerne tar ikke promoteringen så til seg.

En med litt færre følgere og som er mer kresen på hva de legger ut vil kanskje har bedre effekt, ta følgerne er mer oppmerksomme på hvert enkelt innlegg. Videre er det viktig at denne promotøren står for de samme verdiene som bedriften din. En influencer som har samme nisje som deg selv vil også ha følgere som er mer mottakelig og interesserte i det du tilbyr.

Dette kommer også igjen i momentet om målgruppen. Du må sørge for at du treffer riktig målgruppe gjennom influenceren, for størst mulig effekt, og er denne personen god på Reels kan dette være gull verdt for deg.

Oppsummering av Reels

Her var altså noen tips og triks til hvordan du kan bruke Reels funksjonen på Instagram til å markedsføre bedriften din. Funksjonen har i løpet av kort tid blitt utrolig populær og brukerne har publisert enorme mengder innhold. Man kan trygt si at denne funksjonen  ikke bare blir værende, men også enda viktigere i 2021.

Å kunne benytte seg av Reels vil gi deg flere strenger å spille på, samt en større “out reach”. Jeg håper du lærte noe av disse tipsene, og kan bruke noe av dette i din egen bedrift. Lykke til, så gleder jeg meg til å se en av dine fremtidige videoer på Reels.

Ønsker du deg flere kunder? Klikk her