Er du helt sikker på at nyhetsbrevet ditt kommer frem?

Ok, så du samler epost adresser. Det er bra. Men er du sikker på at de som har skrevet seg på lista faktisk får emailene?

Først, la meg fortelle deg om noe som skjedde med to av mine klienter som ikke er forfattere. Den ene er kunstner, den andre tilbyr online kurs. Begge hadde en epost liste på flere hundre adresser med folk som virkelig var interessert i det de har å tilby.

Likevel, epostene de sendte ut ble ikke engang åpnet.

Åpningsraten i epostsystemene de brukte lå hos begge på rundt 0,02% Det betyr at nesten ingen av de som sto på lista deres åpnet epostene.

Til sammenligning ligger åpningsraten for forfattersiden min på rundt 40%  noe som er ekstremt bra.

Når det gjaldt de to andre klientene gnei jeg meg i håret og kunne først ikke skjønne hvordan det hang sammen.
Hos klienten med online kurset var det kunder som hadde vært på et seminar med henne og burde være kjempeinteressert i det hun kunne tilby.

Hos kunstneren gjaldt det samme, så jeg fikk henne til å sende melding til et par av de som sto på lista gjennom Facebook. De fortalte at emailene ikke engang nådde innboksen deres.

Det sammen gjaldt for dama med online kurset, og vi begynte å se på hvordan epostene var samlet.

Begge hadde samlet epostene sine manuelt. Det vil si at de IKKE hadde en opt-in som samlet for dem. Kunstneren hadde lagt til en og en epost i Mailchimp. Dama med online kurset hadde importert liste av eposter fra de fysiske seminarene sine inn i Aweber.

Til sammenligning har jeg KUN eposter fra mennesker som har signert opp via min opt-in.

Da jeg så sammenhengen ble det veldig tydelig. Både Mailchimp og Aweber er veldig nøye på å være seriøse. Og om man ser på epost adresser verden over er veldig mange på en eller annen måte knyttet til Google som går for å ha verdens beste spamfilter.

Om emailene dine er samlet manuelt kan ikke systemene være 100% sikker på at de som er på lista faktisk vil være der, og sjansen for at email blir droppa er stor. Om emailen er samlet gjennom en opt-in har leseren selv sagt at han vil ha nyheter fra deg. Han har til og med bekreftet dette. Om du i tillegg kan få ham til å svare på en av dine emailer er du nesten garantert at fremtidige eposter når innboksen.

Det er ikke særlig morsomt å bruke masse til på å lage hyggelige emailer om ingen får dem, ikke sant? Så skal du samle eposter (og det bør du) er det aller beste å ha en opt-in hvor du tilbyr noe gratis.

Hvordan du lager det kan du lese om her.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *