4 P’er på Instagram

Du har kanskje hørt om 4 P’er i markedsføring, men visste du at det finnes 4 P’er på Instagram også?
Disse skal ta deg gjennom en prosess og hjelpe deg til å laget de innleggene som faktisk hjelper bedriften din å tjene penger. Det holder nemlig ikke lenger å poste et innlegg her og der og tro at du får kunder av det.

Du må planlegge den optimale strategien for Instagram kontoen din og de 4 P’ene hjelper oss med det. 

1. Preppe
Samle alle ideer du har, enten på papir, på telefonen, i et Word dokument eller som jeg gjør – i Evernote, et program hvor jeg kan skrive på maskinen og så synker med mobil. Brainstorm alt du har og ikke tenk så mye på hvordan det skal brukes, bare få det ned.  Kanskje ikke alt du har lyst å skrive om er optimalt for en businesskonto, men få det ned likevel. Uventede og autentiske historier skaper magi på sosiale medier.

Har du ikke min 7-siders planlegger for Instagram finner du den her. Bruk den til å brainstorme og systematisere. 

Last ned gratis planlegger for Instagram


2. Prioritere
Jeg regner med at endel av aktivitetene bedriften din skal ha i løpet av året er satt god tid i forveien. Når du vet hva første kvartal neste år skal handle om, er det lettere å sette av tid til å produsere dette nå. Det er også lettere å se hva slags innhold du bør prioritere nå, fremfor hva som kan vente.  Det jeg anbefaler deg å gjøre, er så lage innholdsbokser slik jeg lærer deg på YouTube

3. Planlegge
Failing to plan, is planning to fail heter et engelsk ordtak og den største feilen jeg ser businesser gjøre på Instagram er at de tar bildet og skriver teksten samtidig med at de skal poste. Det blir aldri bra.
Når du derimot planlegger godt, og bygger opp sekvensen på innleggene dine er det lettere å få det du vil ut av kontoen din.
Sortér idéene dine, tenk smart og minimer tiden du bruker på appen. Skal du på en fantastisk weekendtur sett av en liten time til å ta bilder, gjerne med produkter, slik at du har til senere. Legg så bildene inn i planleggingsverktøy som Planoly, Plann eller Later og du slipper å tenke på hva du skal poste de neste ukene.


4. Produsere
Sett av tid til produksjon. Enten det er fotoshoot, tekstskriving eller video tar det tid. Men har du både brainstormet, prioritert og planlagt hvilke poster som er viktige for bedriften din er det også letter å produsere. Da ser du kanskje at å sette av en fast dag i uka til fotoshoot i butikken din f.eks sparer deg for masse tid. Eller kanskje du setter deg ned med en ansatt og kommer opp med tekster for 14 dager av gangen. 

Jobb med disse punktene, sett av tid til å faktisk gjennomføre. Du vil få vanvittig mye mer ut av Instagram for businessen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *