11 Instagram trender for 2021

Dersom du ønsker å få mest ut av Instagram det kommende året har du definitivt kommet til riktig sted. Her skal jeg nå dele de 11 beste Instagram trender for markedsføring på Sosiale Medier for 2021, slik at du kan øke den totale mengden følgere, engasjement, og inntekter.

De 11 største Instagram trendene for 2021

Hvis du er en av de som bruker Instagram for markedsføring eller ønsker å begynne å markedsføre deg selv eller bedriften din på plattformen er det utrolig viktig å ha kontroll på de aktuelle Instagram trendene. Instagram har over 1 milliard aktive brukere per måned, og mer enn 500 millioner som sjekker plattformen daglig (Statista). Med et så stort antall brukere og mengde aktivitet er det lett å miste oversikt over hva som gjelder, og hva som absolutt ikke gjør det. Heldigvis har jeg laget en oversikt over de aktuelle markedsføringstrendene for 2021 slik at du kan bygge en effektiv og strategisk forståelse for innhold og kvalitet på plattformen. Så la oss se på instagrams 11 beste markedsføringsmetoder.

1 Innhold er alltid viktigst

Innhold har alltid vært det viktigste aspektet ved markedsføring, og det står seg dette året også. Ettersom plattformen baserer seg på visuell informasjon er det ingen overraskelse at innholdet er det aller viktigste å vektlegge i markedsføringen. Det finnes en rekke ulike plattformer og nettsider som både kan planlegge og lage fantastisk innhold til profilen din. 

Selv om det finnes mange måter å lage proft innhold på hadde jeg ikke lagt alt for stor vekt på dette, ettersom det siden 2019 har vært en økende trend ved autentiske og naturlige innlegg fra de største influencerne og merkene der ute. Dette kommer hovedsakelig fra fokuset på at ting skal være naturlig. Influencere legger mer vekt på feilene sine, og bransjene går bort i fra retusjering og bildemanipulering.

Selv om det stadig blir mer autentiske og naturlige innlegg betyr det for all del ikke at bildene skal være kjedelige. Det er viktig at innleggende har et godt blikkfang samt bærer et budskap eller en historie ved seg. Dette gjør at mottakeren vil oppleve budsjett sterkere og sitte igjen med en større effekt av innholdet. Det er derfor viktigere at innholdet er av høy kvalitet og skaffer leserens oppmerksomhet. Skarpe biler og sterke farger er noen momenter som ofte settes stor pris på. Det kan også være et poeng å ha en gjennomgående rød tråd gjennom profilen og innleggende dine. 

Les også 1 mnd Instagram caption på 15min.

2 Ja, til Instagram stories

Helt siden Instagram implementerte den kjente Snapchat funksjonen “story” i 2016 har den vært utrolig verdsatt som markedsføringsverktøy. Hele 90% av influencere bruker allerede funksjonen aktivt, og mer enn halvparten sier de skal bruke den mer aktivt det kommende året. Det er ingen tvil om at Instagram Stories er et utrolig nyttig verktøy i markedsføringen på plattformen. En aktiv strategi med denne funksjonen vil både gi deg økt aktivitet, men også et bredere spillerom. 

Særlig meningsmålinger, emojies og sliders er svært gode midler å bruke i storiene. Disse gjør at publikum kan engasjere med innleggende dine og videre skape et forhold til profilen din. Du kan også linke til nettsider gjennom swipe up funksjonaliteten. Dette gjør at du kan promotere salg eller andre hendelser fra nettsiden din gjennom Instagram plattformen, og gjøre overgangen til nettsiden rask og smertefri. 

3 Instagram reels

Om ikke du har vært helt fraværende det siste året har du helt garantert hørt om TikTok, og den enorme eksplosjonen av brukere og videoer som legges ut daglig på plattformen. Hele poenget er at du kan lage korte videoer på inntil 15 sekunder å legge på musikk eller andre lydfiler. Instagram Reels er en kopi av TikTok og en god mulighet til å skaffe seg et publikum gjennom den trendende bølgen. Her er det viktig å være rett på sak og ha en kreativt innhold. Du har bare 15 sekunder og dette gjør at publikum har en lavere barriere for å se ferdig innholdet ditt. Selv om reels først om fremst er en underholdningskanal, er det lurt å være klar over de ulike funksjonene og del-plattformene Instagram tilbyr, slik at du kan utnytte de stedene der det er gunstig å markedsføre seg.

Instagram Reels

4 Bruk influencere

Influencere er privatpersoner med en stor mengde følgere og derav en stor påvirkningsevne. Det er også der navnet kommer fra, påvirkningen de har på følgerne sine. Dette er en utrolig god samarbeidsmuligheter for å nå en større målgruppe. Ved å markedsføre deg gjennom influencere kan du reklamere deg selv skjult gjennom deres innlegg. Lesere er dermed mye mer sannsynlig til å sjekke ut hvem du er og hva du driver med, ettersom du har fått et kvalitetstempel fra “influenceren”.

Dette er gunstig både for deg og influenceren da du får en stor “out reach”, og influenceren tjener penger på å legge det ut. Før du går i gang å oppsøker influencere å markedsføre deg gjennom er det viktig å huske på et par ting.

🔻 Du må først om fremst ha en influencer som representer deg eller merkevarens verdier. Da vil markedsføringen både virke mer autentisk og naturlig for mottaker. 

🔻 Videre må du tenke på størrelsen på influenceren. En stor influencer har gjerne flere hundre tusen følgere, men samtidig en dårligere forbindelse med hver enkelte følger. En mindre influencer med kun noen få tusen har på andre siden færre følgere, men til gjengjeld et mye sterke bånd til hver enkelt.  

🔻 Til slutt må du tenke på hvilken gruppe du ønsker å treffe. En sportslig influenser vi mest sannsynlig ha mange følgere fra samme idrett, og kanskje en stor andel utenlandske følgere. En kjendis i Norge har trolig en eldre følgegruppe og større andel norske. Hva slags følgere influenceren har er derfor utolig å tenke på for å få mest effekt av markedsføringen. 

5 Vær aktuell

Siden juli 2020 har Instagram latt brukere ta i bruk en ny sosial innsamlingsfunksjon der en kan lage innsamlinger til personlige formål, en god sak eller virksomheten sin. Dette ble gjort som et økonomisk tiltak mot effekten fra corona-situasjonen. Ved å samle inn penger til gode formål er en fin måte å skaffe en økonomisk kontakt mellom virksomheten og forbrukere, selv om inntekten kan gå andre steder. Videre vil forbrukere ofte forbinde virksomheten med noe positivt, da du gir pengene til et godt formål. Dette kan også brukes i kampanjer ved å gi en viss andel av per selg til en god sak. Instagram har selv gått ut å sagt at de har merket et stor økning i økonomiske bidrag mot global urettferdighet og kriser.

Det trenger heller ikke kun være økonomisk støtte. Du kan også gjennom politisk engasjement vise støtte og knytte din virksomhet til aktuelle saker. Dette kan gjøres gjennom innlegg, stories, livestreams eller noe så lite som en emoji i beskrivelsen din. 

OBS: Vær forsiktig med å knytte merkevaren din til kontroversielle saker, da et ståsted også kan skape mye debatt og kritiske meninger. 

6 Kjør masse live stream

Live streams er en flott å måte å dele hendelser og eller eventer mens de skjer. Du kan gjennom direkte strømninger fra mobilen få publikum til å kommentere og følge med på det du strømmer mens det skjer. Dette kan både være en spørsmålsrunde eller ved å følge en event, launch eller happening i virksomheten. Har er det som med alt annet viktig å være kreativ. Særlig i disse tidene med mye sosial distansering og hjemmekontor er det viktig å vise tilstedeværelse og skape en tilknytning til følgerne dine. Ettersom pandemien ikke ser ut til å ta slutt helt enda, kan du være sikker på at live streams vil være et svært aktuelt markedsføringsverktøy også i 2021.  

Få gratis idéguide til livestream her

7 Shopping gjennom Instagram

I løpet av de siste årene har vi sett en enorm økning av online handel. Ikke bare er det mer populært å bestille ting rett fra leverandøren, men også gjennom digitale butikker som Zalando og Stayhard. Instagram har derfor implementert en helt egen shipping funksjonen i appen. Slik kan forbrukere enkelt handle fra promoterte nettsider uten å måtte forlate plattformen. Denne markedsføringstrenden har blitt utrolig populært ettersom barrieren er så mye lavere når du kan manøvrere og generere salg innad i applikasjonen. 

Ettersom pandemien også påvirker folks kjøpevaner er det naturlig at flere vil handle hjemmefra enn å møte opp fysisk i butikk. Å ta i bruk denne shopping funksjonen på instagram er dermed noe du absolutt burde gjøre. Å kunne tilby handel på flere steder øker sannsynligheten for salg og viser tilstedeværelse samt promotering. Den totale mengden inntrykk din merkevare gjør vil totalt øke både aktivitet, følgere og inntekter gjennom plattformen. 

8 IGTV

Som vi har sett tidligere en Instagram helt rå på å kopiere andre populære apper og funksjoner. IGTV er Instagram sitt svar på YouTube. Dette er ikke bare en annen plattform for underholdning, men også for annonser. For å gjøre denne funksjonen mer attraktiv for markedsføring har Instagram tillatt annonser på videoene. Instagram brukere som benytter seg av denne annonsefunksjonen i videoene sine får samme annonseinntekt som brukere på blant annet YouTube Dette gir dermed et godt utgangspunkt for å kunne konkurrere med video giganten. Det er også blitt uttrykt at Instagram har planer om å rulle ut en rekke nye funksjoner på IGTV i løpet av året.

Bruk IGTV for alt det er verdt

9 Explore tab

Å scrolle nedover explore taben er en av de aller viktigste funksjonene som holder brukerne på plattformen. Explore taben gir deg populært og spennende innhold tilpasset brukeren, og har som formål og forhindre at brukerne forlater Instagram-appen. Gjennom spesialtilpasset innhold og underholdene innhold blir brukere lokket lengere og lengere ned på siden. Desto mer du scroller, jo mer lærer appen om hva du liker og ikke liker, og viser som et resultat av dette mer av det de tror du liker.

Denne funksjonen har faktisk blitt så populær at Instagram nå har lagt til en liknende type i startsiden sin. Du la kanskje merke til at du scrollet gjennom innlegg fra de du følger, og før du vet ordet av det har du sett 10-15 innlegg fra folk du ikke vet hvem er. Den nye “a jour” funksjonen flytter deg direkte fra din follows og over til explore innhold når du begynner å komme til innlegg du har sett før. Dette kalles også foreslåtte innlegg. 

Så hvorfor har dette et en markedsføringsverdi?

Jo, det er fordi den økende graden av aktivitet på denne siden gir ukjente og spennende brukere en større sjanse for å havne på denne siden. Dette er så og si en gratis måte å få en svært stor eksponering, gjennom minimalt med arbeid. Videre lar denne explore taben innhold fra IGTV, reels, stories, og innlegg havne på samme side. Dessverre er det ingen garanti for å havne her, men du kan øke din sannsynlighet ved å bruke hashtags, steder, og ved å poste på riktig tider av døgnet. 

 10 Hashtags, steder

Å benytte seg av disse er en flott måte å øke eksponeringen til innleggene dine. Ved å knytte ting, steder, hashtags eller liknende til innleggene vil du sørge for at det du legger ut dukker opp andre steder på plattformen. 

🔻 Hashtags

En hashtag eller emneknagg på norsk er en flott måte å knytte ord eller uttrykk til innleggene dine. Hashtagger kategoriserer innhold på plattformen og kan sette liknende innhold i samme bås. man kan også velge å lage egne hashtags brukere kan bruke for å knytte eller assosiere bildene sine deg. Du kan benytte deg av opptil 30 hashtags i innlegg og 10 i stories, men det betyr ikke at du bør bruke så mange. Det er en god regel som sier at 11 hashtags er et fint sted å starte, men det vanligste er likevel 1 til 3. 

Når det er sagt så snakker jeg ofte om at du bør bruke mer tid på godt innhold, enn å finne ‘riktig hashtagg’. Selv verdens mest perfekte hashtagg har ikke mye verdi om innholdet ditt ikke er bra.

🔻 Steder

Ved å legge til steder i innlegg og stories kan du knytte bildet til steder. Dette fungerer litt på samme måte som hashtags, men er dedikert til lokasjoner fremfor det verbale. Alle innlegg med samme sted vil dukke opp på en egen side.

11 Publiseringstidspunkt

Tidspunkt for publisering er det siste momentet i markedsføringsteknikkene. Instagram algoritmen baserer seg i stor grad på engasjement og samhandling med innlegget ditt. Det vil si at dersom du får mye aktivitet rundt innlegget i startfasen er det mer sannsynlig å gå viralt enn dersom det ikke. Det er nemlig her tidspunktet kommer inn. 

Å legge ut innlegg i et tidsrom der følgerne dine er aktive er helt essensielt for mest mulig eksponering. Dersom du legger ut et bilde midt på natten er de fleste av følgerne dine i dyp søvn og det vil bli lagt ut andre innlegg som drukner ditt innlegg. Når følgerne dine da åpner Instagram senere vil innlegget ditt ligge langt nede i feeden. Det kan være lurt å benytte seg av markedsføringsverktøyet integrert i innstagram for å se en analyse av hvilke av dine innlegg som gjør det best, og hvorfor. Du kan også sjekke ulike nettsteder for inormasjon om de beste tidene å legge ut innhold. 

Det siste som er viktig å tenke på er hvor følgerne dine er fra. Tidssonene avgjør når de er våkne og mest aktive. Dersom du har majoriteten av følgere i USA må du tilpasse tidspunktet etter amerikansk tid. Dette kan du enkelt regne deg til, og når i døgnet brukerne er mest aktive er relativt likt fra nasjon til nasjon. 

Oppsummering

Å benytte seg av disse trendene er en utmerket måte å øke eksponering og inntekt på og fra plattformen. Det kommer stadig nye funksjoner og trendene endrer seg like raskt som alt annet. Å ha kontroll på de gjeldende triksene på Instagram er derfor helt avgjørende for å føre en vellykket markedsføring. Jeg håper du lærte noe fra denne artikkelen og kan bruke noen av de 11 tipsene for din virksomhet. Lykke til!