
Dersom du er aktiv på Instagram har du helt sikkert hørt om Instagram Reels. Denne funksjonene er kjent som Instagram svar på Tik Tok, og lar deg lage korte videosnutter med lydspor til. Ettersom videoene er relativt korte er det også et poeng at du går rett på sak og gir underholdning hele veien. Her er det rett og slett om å gjøre å utnytte hvert eneste sekund du har til rådighet. Dessverre er det lettere sagt enn gjort, og mange synes det er utrolig vanskelig å være kreativ og morsom. For de av dere som føler dere truffet av dette, frykt ikke. Jeg skal i dette innlegget ta dere med gjennom mine 10 beste ideer for Reels som business.
#1 – La brukerne se innsiden
For følgere og kunder fra utsiden kan det fort bli en stor distanse mellom dem og deg. I kombinasjon med salgsbilder og lite personlig innlegg kan denne distansen føre til mindre engasjement rundt profilen din. Å tette dette hullet mellom bedrift og forbruker er utrolig viktig, og reels er en utmerket måte å gjøre det på. Ved å lage behind the scenes videoer kan du gi slipp på fasaden å la følgerne dine bli bedre kjent med bedriften og hvordan ting gjøres eller lages. Ettersom reels er korte videoer er det viktig at du ikke sløser tiden, men kommer rett på sak. Behind the sceens trenger i den setting ikke å være så utdypende, men morsomt for følgerne å se noe mer enn salgsbilder og promoteringer.
Få kunder med Instagram

#2 Fortell om deg selv eller bedriften
Dette bygger videre på avstanden mellom deg og forbruker eller følgerne dine. Hvis følgerne dine føler seg tryggere med og rundt deg har de et større insentiv for å engasjere seg i innleggene dine. Dette er viktig og ved å la de bli bedre kjent med deg gjør du akkurat dette. En reels video om deg selv trenger ikke være så utdypende eller proff, men mer informativ. Du kan videre også introdusere andre medarbeidere i bedriften dersom du har dette også.
#3 Før og etter video
Dette er en mer markedsførende idé, men en garantert vinner. Absolutt alle synes det er fascinerende og spennende å se resultatet av ulike produkter. Selv om denne typen fungerer best for de bedriftene som selger livsstilsprodukter o.l, er det lov å være kreativ. Før-etter strategien er også en utrolig fin salgsteknikk da du skaper et problem, altså før delen av videoen. Videre viser du løsningen, altså etter del av videoen.
Ønsker du deg flere kunder? Klikk her
#4 Tips og triks
Denne typen Reels er utrolig nyttig og passer seg perfekt for omtrent alle bedrifter. Alle produkter har noen tips for lettere bruk og brukerne av produktet vil helt garantert sette pris på det. Ikke bare gir du tips til de som allerede har produktet, men du kan også informere om mindre kjente tips og triks som kan øke kjøpsviljen til følgerne dine.
#5 Bruk trendene

Dette tipset virker ganske logisk, men er overraskende effektivt, og er nevnt i en rekke av mine andre innlegg også. Her kan du gjøre det så enkelt som å surfe rundt på Reels eller Tik Tok og hente inspirasjon. Ved å legge merke til hvilke videoer og trender som går igjen og samtidig er morsomme kan du lage deg en base med ting å herme etter. Dette er utrolig bra på to måter. Det første er at du ikke trenger å tenke på innhold ettersom du bare lager din egen vri på noe som eksisterer. Dette vet du slår bra an fordi så mange andre har gjort det før. For det andre viser det også følgerne dine at du er aktuell og følger med, samt kan spille på andre ting enn markedsføring og blodseriøst salg. Prøv dette og du vil mest sannsynlig få utrolig positiv respons.
#6 Gi publikum en sneak peak
Å la seerne så små snutter deler eller bilder av et kommende produkt eller en lansering er en utmerket måte å bygge opp spenningen og hype. Dette kan trenger du ikke bare gjøre på Reels, men ettersom videoene er så korte, er formidlingsformen ganske ideell for denne type teasing. Dette trenger ikke bare være av selve lanseringer, men kan også være til events.
Få kunder med Instagram: https://www.instakoden.no/kurs
#7 Annonser
Å annonsere bedriften eller produktene dine blir aldri feil. Her får du en stor eksponering og vist frem produktet ditt uten å betale en krone. Hvilken måte du velger å gjøre dette på er helt opp til deg selv, men å gjøre det spennende og attraktivt er svært viktig ettersom du ikke har allverdens tid. Her kan du faktisk nesten reposte annonser fra andre sider for å spare tid og penger.
#8 How-to videoer
Folk elsker å lære, og dersom du kan kombinere underholdning med kunnskap er det alltid et pluss. How to videoer kan både være rundt produktene dine eller bare noe helt annet, det er opp til deg. Her lager du noen korte steg og forklarer enten ved å fortelle eller skrive med tekst i videoen.
#9 Ofte stilte spørsmål
Denne høres kanskje litt kjedelig ut, men er en utrolig morsom måte å svare på FAQ. Tørt innhold samles på en side der brukeren kan lese seg opp på ofte stilte spørsmål, men å gjøre det på en underholdende og visuell måte kan piffe opp kjedelige aspekt ved bedriften din.
#10 Samarbeid
Å samarbeide med andre gjør alltid ting bedre. Dette kan være andre bedrifter, ambassadører, eller influencere. Ved å være flere får du en ekstern input på både innhold og tema. Seerne dine liker også så få noe ferskt blod til kanalen og ved å bringe inn nye gjør du akkurat dette.
Det var mine tips
Alt i alt er det en rekke måter å lage flotte og morsomme videoer til Reels, og det er kun fantasien som setter grenser. Uansett så håper jeg mine 10 tips kan hjelpe deg med å lage noen Reels i starten før du finner på egne. Jeg gleder meg til å se hva du kommer opp med. Lykke til!